Tantangan dan Peluang Perilaku Organisasi Lembaga Pendidikan

Authors

  • Henny Nikolin Tambingon Universitas Negeri Manado
  • Shelty Deity Meity Sumual Universitas Negeri Manado
  • Theo Chanra Merentek Universitas Negeri Manado

Keywords:

educational institutions, organizational behavior, challenges and opportunities in education

Abstract

Educational institutions play a crucial and central role in shaping the quality of human resources (HR) in a country, including Indonesia. Due to the significant and vital role of educational institutions, research and analysis of the challenges and opportunities in organizational behavior provide insights into how these institutions function. Organizational behavior has a substantial impact on the quality of an organization or team, and educational institutions are no exception. The researcher employed a qualitative research method using literature reviews. Seven relevant literature sources were collected through Google Scholar using the CrossRef application to address the research questions. The study revealed that challenges faced by educational institutions related to organizational behavior include the nature of individuals, self-confidence, and responses to technology. Meanwhile, opportunities within organizational behavior lie in the potential for educational institution leaders, be it school principals or foundation heads, to organize teams into smaller groups. This approach can enhance effectiveness and overall performance within educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980.

Arsyadana, A. (2019). Dasar-Dasar Perilaku Kelompok dan Memahami Tim Kerja dalam Lembaga Pendidikan Islam. Prosiding Nasional, 2, 213–232.

Ayunisyah, S. D., Harmi, H., & Asha, L. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Perilaku Organisasi Di SDN 125 Rejang Lebong. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(4), 1429–1440.

Casika, A., Agniya, A. N., Hermawan, M. B., & Asbari, M. (2023). Pygmalion Effect: Dampak Kepercayaan terhadap Kinerja. Literaksi: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(01), 39–44.

Darim, A. (2020). Manajemen perilaku organisasi dalam mewujudkan sumber daya manusia yang kompeten. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 22–40.

Dewi, N. N., SE, S. P., & Rodli, A. F. (2021). Perilaku Organisasi. SCOPINDO MEDIA PUSTAKA.

Glushchenko, V. V. (2022). A General Theory of Organizational Behavior: An Educational Perspective. Indonesian Journal of Multidiciplinary Research, 2(2), 453–468.

Harahap, N. (2020). Penelitian kualitatif.

Irwan, I., Gistituati, N., & Rusdinal, R. (2021). Perilaku dan Pengembangan Organisasi Pendidikan (Cross Cultural and Global Approaches to Change Management). Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(3), 582–587.

Khair, H. (2021). Peran Lembaga Pendidikan Dalam Masyarakat Di Era Modern. Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan Dan Kemasyarakatan, 12(2), 24–36.

Lasmi, A., Bayhaqi, H., & Suhairi, S. (2022). Membangun Kerjasama Tim yang Efekti dalam Organisasi. Da’watuna: Journal of Communication and Islamic Broadcasting, 2(1), 35–45.

Merentek, T. C., Lantang, D., Rotty, V. N. J., & Lumapow, H. R. (2023). Kebijakan Pendidikan. UKIT Press.

Merentek, T. C., Rotty, V. N. J., & Jacobus, S. N. H. (2023). Implementation of human resources management at the faculty of law, Indonesian Christian University, Tomohon. International Journal of Multidisciplinary Education and Research, 8(4), 70–75. www.multidisciplinaryjournals.in

Mulyana, D., Sudiar, G. P., & Ali, H. F. (2023). Analisis Perubahan Sosial Dan Pembangunan Di Mts Ypak Cigugur: Tinjauan Terhadap Peran Lembaga Pendidikan Dalam Transformasi Sosial Masyarakat. J-STAF (Siddiq, Tabligh, Amanah, Fathonah), 2(2), 214–229.

Nasucha, M. R., Rapsjani, M. F. A., & Puspitasari, D. M. A. (2021). Urgensi Penerapan Prinsip Manajemen Modern pada Lembaga Pendidikan. PANDAWA, 3(3), 303–317.

Nurgiansah, T. H. (2022). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Dengan Media Pembelajaran Konvensional Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 1529–1534.

Nurhayati, R. N. R., Musdiana, M., Jamaladdin, J., & Ahmad, N. I. (2021). Pengaruh Kepribadian Guru Mata Pelajaran Akidah Akhlak Terhadap Motivasi Belajar Peserta. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 13(1), 7–15.

Prasetyo, M. A. M. (2022). Hubungan Manusiawi Manajemen Pendidikan Dalam Kajian Perilaku Organisasi. Pencerahan, 16(1), 54–77.

Pratiwi, S. N. (2020). Manajemen Strategi Sumber Daya Manusia Pendidikan Di Era 4.0. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 6(1), 109–114.

Purnomo, S. A. (2019). Pengembangan organisasi dan organisasi yang sehat: kreatifitas, strategi serta tantangan sekolah. Jurnal Alasma: Media Informasi Dan Komunikasi Ilmiah, 1(2), 261–270.

Rahayu, M. S., & Rushadiyati, R. (2021). Pengaruh lingkungan kerja dan karakteristik individu terhadap kinerja karyawan SMK Kartini. Jurnal Administrasi Dan Manajemen, 11(2), 136–145.

Rizal, A., Kahfi, S. N., & Prasetyono, H. (2023). Manajemen Perubahan Di Era Digital: Tantangan Dan Peluang Bagi Adaptasi Organisasi. BULLET: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(4), 933–941.

Rodiah, S., Ulfiah, U., & Arifin, B. S. (2022). Perilaku Individu dalam Organisasi Pendidikan. Islamika, 4(1), 108–118.

Sudiro, A. (2021). Perilaku Organisasi. Bumi Aksara.

Tanjung, R., Arifudin, O., Sofyan, Y., & Hendar, H. (2020). Pengaruh Penilaian Diri Dan Efikasi Diri Terhadap Kepuasan Kerja Serta Implikasinya Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 4(1), 380–391.

Tasari, R. (2023). Pengaruh Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dan Kompetensi Kepribadian Guru Terhadap Kinerja Guru Smp Negeri 19 Dumai. Wibawa: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(1), 52–62.

Tindowen, D. J. (2019). Influence of empowerment on teachers’ organizational behaviors. European Journal of Educational Research, 8(2), 617–631.

Utami, S., Hawi, A., & Maryamah, M. (2021). Analisis Perilaku Organisasi Dalam Melaksanakan Kegiatan Akreditasi Secara Daring Di Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Muhammadiyah Palembang. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(02), 261–284.

Warman, W., Nurlaili, N., Lorensius, L., Sanda, Y., Sutriyanto, A., Kristianus, K., Sukur, P., Rejeki, S., Nurlaelah, N., & Fatcholis, F. (2022). Perilaku Organisasi di Bidang Pendidikan. Jejak Pustaka.

Wulandari, R., Santoso, S., & Ardianti, S. D. (2021). Tantangan Digitalisasi Pendidikan bagi Orang Tua dan Anak di Tengah Pandemi Covid-19 di Desa Bendanpete. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3839–3851.

Published

2023-09-01

How to Cite

Tambingon, H. N., Sumual, S. D. M., & Merentek, T. C. (2023). Tantangan dan Peluang Perilaku Organisasi Lembaga Pendidikan. Rhapsodi Jurnal Studi Multidisiplin, 1(2), 93–103. Retrieved from http://journal.fkipukit.ac.id/index.php/RJSM/article/view/18